زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل
زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل

بازیافت یعنی گام نهادن در مسیر اقتصاد مقاومتی

http://img1.tebyan.net/big/1391/07/9421310998151198117103148130169124189119134106.jpg

محیط زیست هدیه و موهبتی الهی است که حفظ و حراست از این موهبت خداوندی وظیفه تمامی انسان هاست. در حالیکه حفظ و نگهداری از محیط زیست یکی از مهمترین چالش های انسان با طبیعت در عصر کنونی است، آلودگی و تخریب آن نه تنها زندگی انسان ها بلکه زندگی بسیاری از موجودات را نیز تهدید می کند. افزایش فعالیت های تولیدی و اقتصادی، افزایش جمعیت همراه با تغییر فرهنگ جوامع و افزایش مصرف گرایی، افزایش تولید زباله در سراسر دنیا را به همراه دارد، که انباشت حجم عظیمی از آن سبب بروز انواع آسیب های انسانی و زیست محیطی می گردد. انباشت انبوه زباله در محیط زیست و تولید شیرابه ناشی از آن علاوه بر اینکه آلودگی آبهای زیر زمینی را در پی دارد، سبب تولید گازهای گلخانه ای و در نتیجه آلودگی هوا می شود. "جدا سازی زباله در مبدا " از جمله عملکرد های مثبتی است که سبب بازگشت مواد به چرخه تولید می شود. علیرغم صرف هزینه های زیاد برای تولید انواع مواد پلاستیکی، نایلونی و کاغذی، تمامی این مواد تنها با یک بار استفاده از چرخه مصرف خارج می شوند و به زباله تبدیل می گردند. تغییر اکوسیستم های طبیعی و بروز انواع بیماریهای مختلف از اهم آسیب های انباشت زباله در طبیعت است و مدیریت پسماند زباله بهترین روش برای پیشگیری از تخریب محیط زیست و تهدید سلامت انسان می باشد. در حالیکه زباله ها فاقد ارزش اقتصادی هستند ولی از بازیافت زباله می توان به عنوان منبع تولید درآمد و اشتغال بهره گرفت که جزو مزایای بازیافت محسوب می شود و به همین دلیل به زباله ها عنوان " طلای کثیف " داده شده است.


جمع آوری زباله ها و از بین بردن آنها با صرف هزینه های زیادی همراه است که با کاهش تولید زباله توسط مردم و تفکیک آن در مبدا و ارسال به مکان های بازیافت زباله می توان از صرفه جویی ناشی از این محل برای اشتغال زایی بهره برد. احداث و راه اندازی ساز و کار بازیافت زباله زمینه های جدیدی برای اشتغال در جامعه ایجاد می کند که این اشتغال در زمینه جمع آوری، بازیافت و تولید مواد جدید خواهد بود. بازیافت زباله در شهر های مختلف ایران علاوه بر اشتغالزایی می تواند کمک شایانی در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی باشد چرا که با قدم نهادن در مسیر بازیافت می توان بسیاری از مواد را به چرخه تولید بازگرداند و برای تولیدات جدید از آنها بهره گرفت. بازیافت زباله ضمن کاهش آلودگی های زیست محیطی و انسانی، از بروز بسیاری از بیماری ها نیز پیشگیری می کند، بیماری هایی که اغلب هزینه هایی را برای بازگرداندن سلامت به دولت و مردم تحمیل می کند. سازمان بازیافت با احداث مکان های مخصوص می تواند بسیاری از مواد قابل بازیافت را به چرخه تولید بازگرداند اما در صورتی که به دلیل کمبود بودجه امکان احداث ساز و کار لازم را نداشته باشد، می تواند با جذب سرمایه گذار به این مهم دست یابد. نخستین گام برای فرهنگ سازی تفکیک زباله جانمایی سطل های زباله با رنگ های متمایز در مکان های مختلف است تا به راحتی برای عموم مردم در دسترس باشد و بتوانند طبق نام و رنگ این سطل ها، زباله های خود را به صورت تفکیک شده در آن قرار دهند.


فرهنگ سازی در میان مردم برای گام نهادن در مسیر اقتصاد مقاومتی به وسیله طلای کثیف و بازگرداندن زباله ها به چرخه تولید با توجه به وضعیت کنونی کشور امری ضروری است. آموزش در مدارس، رسانه ها و تولید فیلم و نشریه یکی از اقدام های اساسی برای فرهنگ سازی تفکیک زباله توسط اقشار مختلف مردم است و البته با تشویق مردم و حتی خرید زباله های تفکیک شده می توان سریعتر از زمان تعیین شده به فرهنگ سازی در این زمینه دست یافت. یکی از راه های کم هزینه تر قرار دادن نایلون های رایگان در اختیار تمام خانواده هاست که بتوانند مواد قابل بازیافت را در آن جمع آوری کنند و بخش خصوصی و یا سازمان بازیافت اقدام به خرید زباله ها نماید و آنها را برای برگشت به چرخه تولید در اختیار مکانهای ویژه بازیافت قرار دهند. البته راه های بی شماری برای کمک به محیط زیست و همچنین حفظ سلامت انسان ها در این زمینه وجود دارد که ارائه راهکارهای جدید و اقدام های لازم بر عهده نهاد های ذیربط می باشد.

منبع:  تیروژ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.