ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
با
توجه به ابعاد وسیع بروز مسائل زیست محیطی نظیر خشکی رودخانه
ها،تالابها،دریاچه ها ونگرانی گسترده مردم نسبت به علت و چگونگی بوجود
آمدن مسائل یادشده وپیش آمد های اقتصادی ناشی ازاین بحرانها نظیر بیکاری
کشاورزان وآلودگی هوا وآفزایش بیماریها ی تنفسی وجسمی وروانی وبروز
ریزگردها وافزایش بیابانهاو...چه راه حل هائی وجود دارد؟
از بررسی نظریات کارشناسان ومسئولین می توان علت های بروز چنین مسائلی را درچند نکته اساسی زیر خلاصه نمود:
1- توسعه شهرها بدون برنامه ریزی ورعایت امور زیست محیطی و جغرافیائی هرمنطقه.
2- انتقال وجابجائی وسیع آب از سرچشمه رودها به دیگر حوزه های جغرافیائی .
3-عدم رعایت حقوق حقابه داران از آب رودها به دلیل افزایش شمار استفاده
کنندگان محلی از آب های رودخانه ها ودریاچه ها و صدور بی رویه مجوز حفر
چاه آب توسط سازمان های آب منطقه ای وعدم کنترل بر نحوه توزیع ومصرف
آبها.
4-سد سازی های مکرر خارج از ظرفیت آب های رودخانه ها.
5-ضعف عملکرد نهاد های نظارتی بر اجرای قانون حفاظت از محیط زیست ودر نهایت
افزایش فرهنگ بی قانونی در زمینه های زیست محیطی ومنابع وسرمایه های
طبیعی کشورمان. ما اصل پنجاهم قانون اساسی را درپیش روی خود داریم که به
صراحت حفاظت از محیط
زیست را وظیفه عمومی اعلام کرده است:
"در جمهوری اسلامی ،حفاظت از محیط زیست که نسل امروز ونسل های بعد باید در
آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد.ازاین رو
فعالیت های اقتصادی وغیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل
جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است."
اما چرا با وجود داشتن این اصل ودیگر قوانین مصرح در کشور، باید مواجه با چنین مسائلی شویم؟با نگاهی به بعضی ازکشورهای توسعه یافته می بینیم که هماهنگ با توسعه
شهرها وکارخانجات ، مسایل زیست محیطی را هم به دقت رعایت می نمایند .این
امر بدین دلیل است که :
اولا به "حقوق محیط زیست " که زیرمجموعه حقوق بشرو بخش مهمی از حقوق
اساسی و بنیادین مردم محسوب می گردد اهمیت وافر قائل می گردند ،زیرا
امنیت وآرامش کارکرد دولتها یشان در گرو رفاه وتامین حقوق اساسی
ملتشان است.
دلیل ثانی آن نیز اینکه پارلمان بخش خصوصی و احزاب و نهادهای مردمی
زیست محیطی به عنوان نمایندگان بی واسطه وچشم وگوش مردم عادی ، در کمال
آزادی ،وظیفه خطیر محافظت از محیط زیست واخطار به مسئولین را در مواقع
ضروری برعهده داشته و درمجالس شهری ومنطقه ای وکشوری نمایندگان پارلمانی
دارند.
اکنون که با چنین بحران وسیعی در کشور روبرو شده ایم ،متاسفانه جای عملکرد
درست وقوی مراجع نظارتی درین میان خالیست .قانون زمانی به مرحله اجرا
وعمل در میآید که به توسط نهادهای نظارتی پیگیری وبه اجرا درآید.قانون
جنگلها ومنابع طبیعی، قانون حفاظت از محیط زیست ، قانون تعزیرات ورفع
ممانعت از حق ورفع تصرف عدوانی وقانون توزیع عادلانه آب و قوانین پسماند
شهرداری و بسیار قوانین دیگر متاسفانه همگی معطل مانده وهرچند ممکن است در
بطن این قوانین اشکالات وایراداتی هم موجود باشد ،اما به هرحال اجرای
همین قوانین موجود می توانسته ومی تواند جلوی خیلی از مسائل را بگیرد.
به هر حال دیگر فرصت چندانی برای باز سازی وپیشگیری باقی نمانده است .
شاید بتوان با تشکیل دادگاه ها ی خاص و دادسراهای تخصصی حقوق محیط زیست ،
جهت حمایت از منابع طبیعی وحفاظت محیط زیست ،واستفاده از گزارش جرائم و
تخلفات زیست محیطی سازمانها ی خودجوش مردمی محیط زیستی وپارلمان های
بخش خصوصی ، به مثابه پلی میان مردم ودستگاههای اجرائی وقضائی ،
ازپیشرفت این مشکلات جلوگیری نمود.