زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل
زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل

یک شروع خوب برای محیط زیست

وقتی صحبت از مصرف انرژی می شود، اکثر مردم به یاد لوازم آشپزخانه، کامپیوتر، تلویزیون و یا گجت ها می افتند. اما شاید خیلی ها توجه نکنند که تولید تمام این لوازم توسط مواد، دستگاه ها و فرایندهایی انجام می شود که به شدت انرژی بر هستند.برای ساخت گجتی که در دست شما است حجم زیادی از مواد، انرژی و آب مصرف شده است. در واقع حدود دو سوم از کل تاثیری که یه کامپیوتر بر روی محیط زیست می گذارد، به دلیل فرایند تولید این کامپیوتر بوده است.مصرف کنندگان و شرکت ها همه روزه در معرض ده ها انتخاب مختلف برای ابزار ها و لوازم مورد نیاز خانه یا محل کار خود هستند. متاسفانه اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب لوازم دوستدار محیط زیست در اختیار همه ما قرار ندارد.

 


شرکت مایکروسافت برای کمک به مصرف کنندگان و شرکت ها جهت درک بهتر تاثیرات زیست محیطی خرید، استفاده، تعویض یا دور ریختن لوازم الکترونیکی، وبسایتGreenItChallange‌  را راه اندازی نموده است.با مراجعه به این سایت اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه های زیر می توان یافت:خرید هوشمندانه: کامپیوترهایی را بخرید که فرایندهای تولید و استفاده از آنها دارای گواهی های مطابقت با محیط زیست هستند.

 

مصرف هوشمندانه:  با انواع منابع و روش های مصرف انرژی آشنا شوید تا از بهینه ترین روش استفاده نمایید.

دور ریختن ایمن:  در هنگام دور ریختن وسایل الکترونیکی به امکان بازیافت یا استفاده مجدد از قطعات آنها توجه کنید.

در این سایت با استفاده از کلیپ های مختلف ویدیویی، متن های علمی و ذکر استانداردهای تکنولوژی اطلاعات سبز مانند EPEAT, e-Stewards, WEEELabex, Energy Star و R2 Soloutions بر اهمیت موارد بالا تاکید شده است.


بازدیدکنندگان سایت با استفاده از این اطلاعات می توانند برای "چالش تکنولوژی اطلاعات سبز تر" که شامل مجموعه ای از سوالات چند گزینه ای است آماده شوند. کسانی که در این امتحان قبول شوند گواهی "Greener IT" را برای خود یا شرکت شان (در قالب یک فایل قابل دانلود) دریافت خواهند کرد.


مایکروسافت می گوید: «این سایت تنها جهت راهنمایی مصرف کنندگان به خریدهای سبز تر نیست، بلکه ما از این طریق خود نیز به تمرین ادعاهای خود می پردازیم.» در سال مالی 2013، مایکروسافت تاکنون بیش از 37000 کامپیوتر را بازیافت کرده است. این شرکت از طریق استفاده از ویژگی های کاهش مصرف انرژی در سیستم عامل ویندوز و همچنین بازیافت صحیح قطعات مختلف کامپوترها، نقش مهمی در کاهش حجم زباله های الکترونیکی و کمک به محیط زیست داشته است.

 

مایکروسافت در سال 2012 مقاله ای با عنوان "تمرین های کاهش مصرفی انرژی مایکروسافت " منتشر کرد و در آن روشهایی را شرح داد که جهت ذخیره و کاهش مصرف انرژی توسط کارمندان مایکروسافت در آن سال اجرا شده بود. با استفاده از این تمرین ها مصرف انرژی در شرکت تا 32 درصد کاهش یافته و همچنین تولید گاز گلخانه ای دی اکسید کربن نیز کم شده بود. مسلماً این موارد به معنی کاهش قابل توجه هزینه های سربار شرکت هستند.


یکی دیگر از بخش های مهم برنامه بازیافت لوازم الکترونیکی مایکروساقت، برنامه جایگزینی لوازم فرسوده است. این برنامه که مایکروسافت آن را با همکاری شرکت ها و گروه های مختلف در سرتاسر جهان انجام می دهد، به مصرف کنندگان کمک میکند تا لوازم الکترونیکی قدیمی خود را به شکل مناسب تعویض و نوسازی نمایند تا قطعات قدیمی این محصولات نیز فرصت بازیافت بهینه و یا استفاده در محصولات جدید (در صورت قابل استفاده بودن) را داشته باشند.

 

نظر شما درباره استفاده از تکنولوژی های دوستدار محیط زیست چیست؟